Monday, February 15, 2010

BES (Lesson 4)

Berjumpa lagi kita di ruangan BES. Untuk kali ini , saya akan menyambung noun yang terakhir ( actually banyak g, tapi untuk basic knowledge, saya himpunkan kepada 4 dulu, nanti keluar sekali harung, pening lalat nanti)
Grup terakhir ni ialah NOUN ( things ). Kategori ini meliputi semua yang tidak ada di dalam grup 3 teratas itu. (people. animal, dan places). Untuk memudahkan kefahaman, saya akan cuba menerangkan 3 contoh sebagai panduan.
1) Jika kita rujuk kepada orang - tanya apa yang ada kat diri orang tu.
2) Jika kita tenguk kucing - apa yang ada kat kucing tersebut?
3) Jika kita masuk ke ruang tamu, apa yang kita dapat tenguk?

1) Ye, jika kita rujuk orang, kita akan nampak hidung, mata, telinga, rambut dsb yang boleh kita masukan dalam parts of body. Kita juga boleh lihat pakaiannya - baju kurung, kasut, aksesori yang kita boleh grupkan dalam clothings.

2) Pada kucing pulak? kita dapat tenguk parts of its body jugakan? tail, whiskers, fur, eyes dsb.

3) Di ruang tamu pulak? kita akan dapat lihat sofa, carpet, pictures, vase, flowers, fan, television dsb...

Cuba fikir apa yang akan anda lihat di kitchen? di dalam fridge? di orchard? di garden? di store room? in the classroom? in the field? in the shop? at the market? at the hospital?

Saya boleh katakan bahawa noun yang keempat ni lebih details dan ia melengkapkan apa yang tidak ada dalam nouns yang telah dibincangkan sebelum ini.

Saya perlukan feedback daripada mereka yang mengikuti BES ini dan boleh juga share pandangan dengan saya untuk memperbaiki kelemahan yang ada. BES ini adalah berdasarkan Sharing Knowledge. Kalau ada yang kurang, bolehlah ditambah mana yang patut untuk manfaat kita bersama. Thanks ya...

No comments:

Post a Comment